Uforudsete motorproblemer forårsaget af sommerens varme udgør en fare for både bilisten selv og ikke mindst de øvrige trafikanter.
På varme sommerdage er det ikke kun chaufføren, der skal passe på sin fysisk velvære. Bilens tilstand skal også være i orden. Det kan hurtigt gå galt og bilisten bliver til fare for både sig selv og for andre. Uforudsete motorproblemer kan føre til stor materiel skade og, i værste tilfælde, til alvorlig personskade.
Uanset om du er føreren af et køretøj eller blot ejer det, skal du sikre, at køretøjet og service er i orden.
Ifølge Havarikommissionen er fejl og mangler ved køretøjet en medvirkende årsag til godt hver femte trafikulykke. Der var i hver ottende ulykke desuden forhold ved køretøjet, som var med til at gøre personskaderne værre, end de ellers ville have været.
De typiske problemer især i sommerperioden er køretøjets stand, væskebalance, dæk, defekte bremser, vedligeholdelse eller forkert belæsning.
Vær derfor særlig opmærksom på disse 5 tingenes tilstand under og over motorhjelmen:
Uden olie risikerer du, at motoren brænder sammen efter kort tid. På ferieture med hård belastning, stiger olieforbruget. Når du kontrollerer oliestanden, skal du huske, at motoren skal stå stille i 5 minutter, så olien får tid til at finde vej tilbage til bundkarret. Herefter afslører oliepinden tydeligt, om motoren trænger til ekstra olie.
Kører du med hele familien og bilen godt læsset, kan det være en god idé at skifte bildækkene. Dækkene slides hurtigere end normalt, når bilen er læsset tungt og kører hurtigt. Brug en 20'er for at tjekke dit dækmønster. Hold Dronnings hoved opad. Synker mønten i til begyndelsen af Dronningens hals eller mere, så er dit dækmønster dybt nok. Sørg også for at dækkene er pumpet hårdt nok til at kunne klare ekstra vægt.
Bremsevæsken optager fugt fra luften, det kan nedsætte bremsevæskens kogepunkt, hvilket kan føre til bremseproblemer. Ophedet bremsevæske skaber lommer af luft i væsken, og det kan få bremserne til at sætte ud. Husk at væskestanden skal befinde sig mellem de markerede streger for maksimum og minimum på beholderen.
Sommer- og især feriekørsel er forbundet med lange køer, du bremser tit og det belaster ofte bilens kølesystem. Når bilen er kørt varm, lader du motoren køre i tomgang. Efter højest et par minutter skal den elektriske blæser slå til. Sikr dig at bilen har kølevæske nok. Husk at væskestanden skal befinde sig mellem de markerede streger for maksimum og minimum på beholderen.
Hård sol kan være hård ved lakken. Skal du og din familie ned i stærk sol, styrker en omgang nano-behandling bilens overflade. Polér derfor bilen og undgå lakskader.
Hvis du vil være helt siker på, at alt omkring bilens tilstand er i orden, er det en god ide at få kontrolleret bilen ved et servicetjek på værkstedet. Husk at det er ikke blot mængden men også kvaliteten af motorens væsker, der tæller.
For eksempel kan bremsevæsken være ’slidt’ efter langvarig brug eller hård brug af bremserne. Værkstedet kan tjekke bremsevæsken og vurdere, om den skal udskiftes.
Værkstedet kan også undersøge selve køleren og vurdere om kølervæsken skal udskiftes, og om kølesystemet i det hele taget fungerer, som det skal. Problemer med køleslanger, der viser tegn på defekt, er ikke ualmindeligt. Der kan også være tæring i køleren, som betyder, at det vil være en god ide at udskifte den, inden den bliver utæt. Køleren på isæt ældre biler kan være tæret og utæt.
Naturligvis klarer værkstedet også olie- og dækskift.
Kør den ind til et serviceeftersyn hos XXX Auto Service og få tjekket det hele på en gang.
XXX Auto Service · Xxxxx Vej 10 · 8000 Xxxxxx · Tlf.: 11121314 · www.xxxautoservice.dk
DEL ARTIKEL